Wednesday, May 6, 2009

anxiety disorder

Salam sahabat2.

Pengalaman posting di ward psychiatry bersama Psychologist mmg psycho gile.

Banyak sakit2 mental yang lahir dari macam2 sebab.

Salah satunye Anxiety disorder.

kes 1

Seorang lelaki yg sudah bekeluarga dan mempunyai kerja yang ok datang ke hospital utk membuat medical check up dek kerna sakit2 badan dan diarhea. al-maklum sudah meningkat usia. Hasilnya blood count agak abnormal sedikit dan menjadi rutin biasa pelbagai examination tepaksa dijalankan. Ultrasound scan n macam2 lagi. Lelaki ini pon berasa bimbang dan terus ke kdai insuran dan terus membli insuran utk dirinya kerana bimbang akan nasib anak bininya yang berkemungkinan akan menjadi balu jika dia sudah tiada.

kes 2

Seorang lelaki banyak membuat dosa2 kecil. Setiap hari benda yang same diulang2 sehingga hilang rase kesal dan besalah dalam diri. Suatu hari die langar kereta dan ditakdirkan cedera parah yang amat sangat dan berada di ambang SYURGA or HELL?? sedang nazak baru terasa bimbang tentang kehidupannya selepas mati. Syurga ke neraka? Ape nak buat? mau cari Insuran katne?


Kesimpulannye bawak kereta berhati2. Jgn sampai mati. Hehe.
Alangkah indah nya kalau kita ade ANXIETy disorder kepada kehidupan di akhirat. Bkannya Anxiety di kala malaikat izrail sudah di dpan mata baru nk cari insuran akhirat.

wallahua'lam.

1 comment:

Mohd Izwan Samion said...

paling best part kesimpulan ko!! hahaha...