Thursday, May 28, 2009

FAiry tale

salam

Semalam Alhamdulillah berjaya diadakan hari bersama ahli rumah anak yatim di udupi dengan jayanya. Bermacam2 aktiviti kami jalankan. Outdoor games dan juga perfomance from my group. Pnat lelah kami brelatih setiap malam utk adek2 di rumah tersebut tidak sia2 apabila melihat gelak tawa mereka.

Sketsa yg dihasilkan oleh Dewi dan rakan2 mengisahkan tentang gabungan cerita FAiry tale yg bisa kita dengar sejak kita kecil. cerita Rapunzel, Snow White, Cinderella, Sleeping Beauty. Cerita2 ini walaubagaimanapun tidak familiar bagi adek2 di situ. So menjadi cabaran kami utk menjadikan sketsa tersebut mudah difahami serta menarik.

Alhamdulillah dari reaksi yg aku lihat adalah sangat positive. Maybe ade sedikit yg nampak mcam blur2 sket tapi ok la bagi mereka yang tidak fasih bahasa yang lain selain dari bahasa Kannada mereka.

Yang menarik perhatian aku adalah betapa pengaruh Barat sangat kuat di kalangan kita kerana sejak kita kecil lagi hampir semua akan tahu mengenai cerita2 fairy tale ini melalui bermacam2 medium. Sama ade dr sekolah atau pon dari rumah sendiri. Boleh dikatakan semua budak kecil tahu tentang cerita2 seperti ini.

Dibandingkan dengan kanak2 di rumah tersebut yg tidak tahu tentang cerita2 seperti itu, kita memang jauh berbeza. Tetapi di sini(INDIA) mereka didedahkan dengan cerita2 ketuhanan mereka. Cerita2 mengenai GAnesh tuhan biru mereka dijadikan cerita kartun dan ditayangkan di TV2 mereka.

Dibandingkan juga dengan orang yahudi yg mengajar anak2 mereka dengan fahaman Anti -Islam sejak dari kecil lagi. Lagu anti Islam sering kedengaran di TV2 mereka. lagu2 ini akhirnya memupuk semangat anti-islam apabila mereka sudah dewasa.

Jika kita bandingkan bagaimana kita dibesarkan. Adakah cerita2 mengenai perjuangan Nabi2 dan para sahabat kita menjadi sesuatu yang biasa atau pun sesuatu yang luar biasa semasa kita kecil dahulu?? maybe ada la cerita2 Hang Tuah dan rakan2. cerita Tun Perak dan lain2 menjadi santapan telinga kita.

Hanya sekadar melahirkan isi hati. Semoga menjadi manfaat untuk kita berfikir mengenainya.




Adek2 yang girang =)

1 comment:

Mohd Izwan Samion said...

awat x buat cerite2 bukan barat kat diorunk? bukan ade beze pun kot kat diorunk..
adekah korunk menjadi media penghantaran cite barat untuk diorunk?? hahaha,tapi crite barat pon,kalo isi die ok, ok je kot..ade je pengajaran ;)

best2! lagi best kalo upload video korunk same kot..haha