Saturday, April 4, 2009

Majlis Liqa'Mahabbah

Salam.

Semalam my batch, batch 20 yg plg senior conduct majlis orientasi yg diberi nama Liqa' Mahabbah yg bermaksud perjumpaan kasih sayang. Memang jd tradisi Senior most akn wat mjlis tk junior2 baru yg datang nih. Matlamat hanya satu, mencari keredhaan Allah, InsyaAllah.

Dalam sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim,

Dari Abu Musa ra., ia berkata, Rasulullah saw. bersabda, "Orang mukmin dengan mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, satu bagian dengan yang lain saling mengokohkan." Sambil memperagakan dengan menyusupkan jari-jemarinya.


Sudah menjadi tradisi juga utk diadakan makan2 bersama tp mlm semalam bermula tradisi baru InsyaAllah, iaitu makan talam. Dengan harapan menjayakan lagi majlis ini kami memastikan satu talam terdiri dari adek2 abang2 dari different batch.

Teringat kembali kenangan bulan Ramadhan di KMB. AKu dan sahabat2 selalu berbuka puasa bersama dalam talam. Antara advantage makan talam;

  • klu maen bola petang tuh, xyah nk rushing2 sbb da ade kawan amekkan makanan dalam talam. juz join jer. haha.
  • besenya mkn lbey kenyang sbb kami sntiasa overestimate mase amek mknn tkut mkn x cukup walhal mmg ckup n kadg2 belebey. so slalunye amek bnyk laa. haha.
  • kami dapat tahu sape makan paling bnyk.
  • selain itu mmg mengeratkan silaturrahim laa sbb kdg2 kami tukar2 pasangan dalam talam. hehe.
  • sape abes awal xyah basuh talam. haha.
Disadvantage nye plak;

  • besenye org yg kene giliran utk amek mknn kene turun awal utk amek mknn. Tp besenyer klu kene aku, aku mmg da amek awal2 giler2 b4 men bola lagi. so xde r rushing2 gak.
  • solat lambat. ni aku still plik la. dah le mkn kat masjid, tapi still lmbt. Sbbnye mgkin kami mkn banyk lagi kot. hehe.
  • sape last kene cuci talam. haha. tp normaly kami alwayz tolak ansur.
So kesimpulannya makan talam mmg best lagi2 klu dgn org2 yg kite sayang. So nt sape2 yg befamily, wat la jugak makan talam nih. Bnyk manfaat klu kita menghidupkan sunnah nih.

Makan bertalam sebenarnye memupuk kita megutamakan sahabat2 kita. BIla kita buat macam tuh, ape2 yg kita makan pon jadi berkat. Klu berkat InsyaAllah la kenyang.

Kisah Abu Hurairah

Bahawa pada suatu hari aku rebah ke tanah kerana terlalu lapar. orang yg melihat aku tergeletar di tanah mengatakan aku sawan, tetapi aku rebah kerna terlalu lapar.

Tiba2 ada sahabat m'beritahu Rasulullah mengajak aku ke rumahnya.
Menerima jemputan itu badan aklu menjadi segar krana lazimnya jika baginda menjemput kami berti ada mknn yg hndk dihidangkannya.

Benarlah seperti apa yg aku sangka,ada semangkuk susu besar sdg terhidang. Ttp anehnya baginda tidak mempelawa aku minum susu itu sebaliknya baginda memerintahkan aku supaya m'jemput para sahabat laen utk minum.

para sahabt bergilir2 minum sdgkn aku yg sgt lapar ini hanya memerhatikan sahaja mangkuk susu itu bertukar tgn sehingga aku berasa bimbang sekiranyaaku tidak dpt menjamah susu itu.
Selepas sume sahabt minum susu itu, baginda bertanya kpdku, 'adakah engkau lapar? jika lapar persilakan minum.'

ak minum sepuas-puasnya sehingga aku pasti tidak ada ruang dalam tubuhku yg tidak terisi dgn susu yg disajikan oleh Rasulullah SAW.

moga2 kita sentiasa diberikan kekuatan dan dipermudahkan segala urusan utk berjuang di jalannya. ameen.

No comments: