Sunday, August 3, 2008

Perbaharui Syahadah Antum

Dalam sehari sama ada kite sedar atau pon tak, kite sebenarnyer mengucap 2 kalimah syahadah sebanyak 9 kali. Tp tu jika kiter tunaikan solat fardhu lima kali sehari n tak termasuk kiter wat solat2 sunat.

Tapi sejauh manakah kiter menghayati persaksian kiter terhadap Allah? Sebab tu kalau kat skool lame dulu, bile ade macam x kene jer(buat poblem laa ni..langar rules kerr), bdak2 nih la selalu suruh cek solat. "Cek balik solat Antum!"

Jika semua muslim yang menunaikan solat fardhu benar2 menghayati kalimah tersebut;

" Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi Nabi Muhammad itu pesuruh Allah,"

InsyaAllah tidak akan ada sesiapa pon yang akan berani membuat kemunkaran. Semua manusia ini akan mengabdikan diri kepada Allah dengan sebenar2 pengabdian. Oleh itu bila ada perintah dari Allah maka dapat dilaksanakan tanpa susah payah dan alasan2.

Ini yang Rasulullah tanamkan dalam jiwa para sahabat ketika mereka mula2 masuk ke dalam Islam. Ini yang dinamakan kekuatan Akidah. Mereka Faham akan agama.

Dan dalam hadis Sahih Bukhari wa Muslim,

" sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, maka Allah akan memberinya kefahaman dalam agama,"

Oleh itu,kiter sebagai umat nabi Muhammad yang banyak dugaan2 dan cabaran serta begitu jauh dengan Baginda SAW, kene la berusaha utk dapatkan kefahaman agama itu. Tunaikan persaksian kite kepada Allah seperti mana yang kite selalu lafazkan dalam solat kita. Kotakan janji kite padaNya.

No comments: