Friday, October 22, 2010

HEREAFTER

Alhamdulillah di saat menulis dan membaca coretan ini, kita masih lagi dikekalkan dengan nikmat panca indera yang tidak terkira. Dalam Mukjizat yang mulia, ALQuran al karim banyak sekali menyebut tentang nikmat penglihatan, pendengaran dan percakapan. Andai kita memandang nikmat2 ini dengan begitu enteng sekali, rugi la kita. Nikmat sebesar mana lagi kah yang kita mahu tunggu untung kita mensyukuri nikmat2 tuhan? Bersyukurlah.

X cukup2 lagi ker nikmat2 itu untuk kita mula bersyukur? Jgn hanya bersyukur pada Lidah sahaja tanpa bersyukur dgn amal perbuatan kita..Bersyukurlah..

Aku baru tgok trailer muvie HEREAFTER. Kisah ni menceritakan orang2 di sana yang mahu mencari tentang hidup selepas mati melalui watak heronya yang telah diberikan SPECIAL GIFT ini. YAng menarik bagi aku dalam cerita ini, adalh bagaimana semua orang2 dalam cerita itu hendak tahu bagaimana kehidupan selepas mati. WAlaupun aku percaya mereka semua tahu mengenai syurga dan neraka tetapi masih mencari juga tentang realiti HEREAFTER.

Bagi umat islam, HEREAFTER banyak diceritakan kepada kita melalui ALQURAN dan HADIS. BEgitu jelas dan terang sekali. SEmuanya bergantung kepada kita bagaimana kita mahu ke sana. Tanyakanlah pada diri sendiri, betolkah cara hidup diri ini untuk mendapat ganjaran tertinggi di HEREAFTER kelak? LU pikirlah sendiri yerrr,,

Dan satu lagi dalam cerita ini bagaimana watak heronya yang telah diberi special gift untuk menolong orang2 ini berputus asa atau bosan dengan GIFT nya itu. Maybe dalam perspektif aku, aku melihat bahawa jika dalam hidup tiada matlamat yang cukup terang dan jelas maka hidupnya akan bosan even die mempunyai kelebihan. DAn dia akan simpan kelebihannya itu untuk dirinya sendiri sahaja.

DAn dalam dunia ini, sudah sunnatullah semua orang mempunyai kelebihan masing2. dan jika kita tidak sedar lagi tentang matlamat hidup kita yg sebenarnya maka mudahla kita untuk berputus asa dalam perjuangan kita.

BERSAMA Kita carik matlamat sebenar tujuan hidup kita. INSYAALLAH.
HIDUP MULIA MATI SYAHID.



No comments: